Часто підліткові проблеми крім самих підлітків нікому нецікаві. Батьки зайняті роботою чи собою, друзям не завжди хочеться розповідати про свої переживання. Тож діти залишаються зі своїми труднощами тет-а-тет. Іноді проблеми підлітків здаються дорослим вигаданими й це створює небезпеку для своєчасної допомоги. Хоча, нерідко, просто досить поради дорослих чи взагалі декілька хвилин часу, щоб уважно вислухати. Пропоную вашій увазі прості рекомендації, як допомогти підлітку:
Поділись зі мною.
Заохочуйте дитину ділитися своїми почуттями й емоціями. Поцікавтеся як настрій, як проходить день, що її хвилює. Намагайтесь бути ненав’язливими, але нагадайте, що ви завжди поруч і можете допомогти або вислухати. Важливо розуміти емоції дитини та підтримати її. Наприклад, можете сказати: «я розумію» або «здається, це важка ситуація», або «це має сенс».
Похвала.
Хваліть та робіть акценти на досягненнях дитини. Звертайте увагу навіть на незначні здобутки. Вселяйте підлітку віру у свої сили й пропонуйте підтримку. Легко виявити, коли син/донька робить щось таке, що може вам не сподобатися. Натомість намагайтеся помічати й хвалити його/її за те, що виходить добре (навіть якщо це щось дуже просте).
Не критикуйте.
Підлітковий вік – час невпевненості. Якщо постійно критикувати чи засуджувати дитину, вона може віддалитися від вас. Під час розмов намагайтеся обходитися без осуду. Діти часто починають досліджувати невідоме для них. Дозвольте сину/доньці поцікавитися, висловитися, запитати.
Волю емоціям.
Дайте змогу дитині висловити свої емоції, розкажіть, що різні емоції – це нормально. Не потрібно тримати їх в собі, але важливо вміти себе заспокоїти й відволіктися на інші справи.
Тактильний контакт.
Дорослі люди часто забувають, що важливим елементом взаємодії з підлітком є простий дотик. Через дотик знижується частота серцевих скорочень та артеріальний тиск. Разом зі зміною рівня гормонів в організмі це дає відчуття спокою. З дитиною такого віку дуже важливо зберегти тактильний контакт. Обіймаючись, син/донька розуміє, що він/вона не одна. Але варто це робити, коли підліток сам цього прагне або проявляє ініціативу.
В ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД” під час навчального процесу щодня присутня підтримка тьютора, яка дещо полегшує дітям їх дорослішання. У будь-який час учні можуть звернутися та домовитися про індивідуальні зустрічі, бесіди чи заняття. Тьюторський супровід здійснюється постійно, наприклад, на уроках тьютор часто проявляє увагу через похвалу й тактильний контакт; на перерві відбувається підтримка через спілкування і поради; на тьюторіалах-зустрічах через виконання різноманітних вправ проявляється турбота й допомога, вчасно виявляються хвилюючі для учнів теми, відкриваються таланти дітей. Тьютор завжди готовий бути поруч, підтримати, заспокоїти й просто може організувати простір, щоб побути на самоті, якщо це необхідно.
Підлітковий вік – час пізнання нового та невідомого. Часто дітям такого віку через відсутність досвіду зустрічаються важкі незрозумілі й незнайомі ситуації. Це породжує переживання та негативні емоції. А ще викликає різні незручності, що може мати тяжкі наслідки для розвитку особистості. Тому проявляйте особливу увагу, турботу й допомогу до своїх дітей і, особливо, в такому непростому віці.
Марія БОЙКО,
класний керівник, тьютор
ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”