“У кожній людині є сонце. Тільки дайте йому світити”
Сократ
Дитячий вік більш схильний до творчості та зовсім байдужий до будь-яких стереотипів аніж дорослий. Саме дитина творить і висловлює своє бачення не замислюючись і довго не обдумуючи чи буде це доречно. Вона просто робить усе щиро, бо так думає.
Природа наділяє маленьку людину багатими можливостями і чим раніше пробуджуються творчі здібності, тим вищого рівня розвитку вони досягають.
Дуже умовними є вирази “обдаровані діти” або ще кажуть “видатні діти”, адже в загальному обдарованість можна визначити як підвищений рівень розвитку однієї або кількох здібностей, на основі яких може з’явитися можливість досягати високого результату у певних соціально значущих видах діяльності. Але ми розуміємо, що ці задатки потрібно вчасно виявити і працювати з дитиною саме в цьому напрямку. Звичайно, має враховуватися саме бажання дитини й захоплення нею певним видом діяльності. Першими спостерігачами талантів своїх дітей є батьки, а згодом вихователі й педагоги. І саме вони мають шанс допомогти розвинути їх.
Обдарованість є явна, тобто виявлена, та, яка всім помітна, як кажуть “в усіх на очах”. Таким чином мають на увазі високу обдарованість. До цієї категорії належить близько 1-3 % від загальної кількості дітей. Є вікова обдарованість, яка в певному віці може проявитися, а потім, через декілька років зникнути. А також виділяють приховану (невиявлену) обдарованість. Яка не виявила себе в навчальній або іншій діяльності дитини, але існує як потенціальна перспектива розвитку її здібностей. Дітей саме з такою обдарованістю є значно більше, ніж з явною.
Як базову характеристику обдарованості виділяють творчу активність. Тому батьки та педагоги мають бути спостережливими, щоб вчасно помітити зацікавленість дитини у певному виді діяльності і вміло спрямувати її у цю захоплюючу пригоду.
Вважаєте свою дитиною обдарованою, ось декілька порад щодо її розвитку:
- Відповідайте на питання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання дитини сприймайте серйозно;
- Надавайте можливість проявляти свою турботу;
- Допомагайте сину/дочці будувати свої плани та приймати рішення;
- Створіть для дитини у квартирі місце – вітрину, де вона може виставляти свої роботи. Не сваріть її за безлад у кімнаті під час творчої роботи;
- Бувайте в цікавих місцях;
- Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших.
Найголовнішими є спілкування з дитиною, спільні постійні спостереження за навколишнім світом і, звичайно, те, що вміють й знають педагоги ЕКОЛЕНДу – дібрати такі завдання, які спонукали б до творчої праці і пробуджували запал.
У ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД” ми послуговуємося великим різноманіттям інструментів розвитку творчих здібностей. У процесі розробки та впровадження учнівських задумів часто обираємо формат вільного вибору. Залучаємо юних еколендівців до різних загальношкільних активностей (таких як ярмарки чи свята, тематичні дні й тижні тощо). Заохочуємо до участі у конкурсах, змаганнях, виставках та ін. Адже місія вчителя – не лише розгледіти талант, але й створити можливість для його найфеєричнішого розвитку.
Ольга ПРОЦЬ,
вчитель початкових класів
ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”