Проєктні технології в навчанні – це ефективна освітня методика, яка дає змогу досліджувати та отримувати відповіді на запитання. Правильно підібраний проєкт розвиває багато сучасних навичок необхідних для формування майбутнього фахівця. У ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД“ таке навчання – серед улюблених форматів. На додаток, ми організовуємо проєкти, що задіюють кілька навчальних предметів одночасно та охоплюють широке коло різноманітних компетентностей.
З чого все розпочинається проєктна діяльність? Важливо підібрати такі тематики, які порушують реалістичну проблему, щоб учні усвідомлювали: для чого вони над цим працюють, що буде в кінцевому результаті та де отримані вміння і знання знадобляться в майбутньому.
Коли школяр з’ясував мету і вона збігається з його розумінням, розпочинається робота. Лише з цього етапу ми можемо говорити про відповідальність – надзвичайно важлива компетентність, яка так необхідна сучасним дітям.
Звичайно, що над великим проєктом, який вимагає вирішення кількох завдань, варто працювати в команді. А командна взаємодія найкраще формується саме в проєктній діяльності. Тут ми можемо спостерігати задатки дітей до лідерства чи риси відповідальних виконавців. Та чи найважливішим моментом є розподіл завдань між учасниками. Саме на цьому етапі ліцеїсти оцінюють свої сильні сторони та сильні сторони інших, щоб вдало підібрати роботу для кожного.
Працюючи над проєктом, учні розвивають свій емоційний інтелект і вчаться вести перемовини, домовлятися, узгоджувати, враховувати думки інших та вибирати найкращі (не свої). А ще приймати рішення, які будуть вигідними для всієї команди. Робота над проєктом зближує дітей, організовує батьків та формує довіру до вчителів, бо ж всі хочуть відійти від нав`язаного стереотипу вчителя, що так далеко знаходиться від своїх вихованців.
Звичайно, коли над одним проєктом працює декілька команд, кожна з них прагне бути кращою, а щоб перемогти, потрібно запропонувати найбільш влучні та цікаві ідеї. Таким чином у дітей розвивається критичне мислення – вони підбирають найдієвіші рішення, опрацьовують масиви інформації, відбирають потрібну та застосовують її для виконання поставлених завдань.
Не менш важливим є презентація напрацювань, оскільки правильно донести ідею, зацікавити публіку та “закохати” у свій проєкт – це п’ятдесят відсотків успіху.
Найскладнішим у проєктних технологіях є, мабуть, мотивація дітей, тому куратори повинні ґрунтовно підійти до вибору теми й інструментів. Сучасне покоління, особливо підлітки, наділені чудовим аналітичним мисленням, креативними ідеями, а головне – розумінням цінності свого часу.
Ми розглянули основні компетентності, які формує метод проєктного навчання, хоч насправді знань та навичок є значно більше і це все залежить від предмета дослідження проєктної діяльності.
Ірина КАЛІЧАК
заступниця директора з НВР,
ЛІЦЕЙ “ЕКОЛЕНД”