Дитина має право на помилку, щоб вирости успішною!

Люди, які бояться помилок, ніколи не ризикують. Вони, радше, відмовляться від втілення мрії, аніж спробують досягти бажаного. Цей страх перед поразкою найчастіше закладається у роки, коли дитина йде до школи і в неї починає щось не вдаватися: неідеальний почерк, ненайвищі результати з математики, помилки у диктанті тощо. Від того, як зараз відреагує вчитель та батьки на такі невдачі школяра чи школярки, дуже часто залежить історія успіху цієї дитини у майбутньому.

Чому за помилки не потрібно критикувати?

«Подивися, як гарно пише Петрик, а в тебе постійно якісь каракулі».
«Ми ж стільки вчили таблицю множення, як можна було так осоромитися?!»
«Ще одна двійка – і мене більше ні про що не проси!»

Так, можливо, ці докори дещо перебільшені, але, напевно, багато хто з батьків неодноразово ними послуговувався. Бо саме так, зазвичай, мами й тати реагують на помилки своїх дітей. Адже так само колись реагували на їх помилки їхні батьки. І який слід очікувати результат після цих слів-висловлювань?

  • Дитина вважає, що Петрик кращий і його є за що любити, а її – ні.
  • Син чи донька починають боятися відповідати на уроці, щоб знову не осоромитися.
  • Або й, взагалі, ховають щоденник і не зізнаються у своїх навіть незначних поразках.

В результаті молода людина зростає з:

  • страхом перед поразками, а тому намагається не ризикувати та не випробовувати долю;
  • невмінням попросити про допомогу;
  • нерозумінням, як працювати зі своїми помилками та як правильно їх виправляти;
  • відчуттям власної недосконалості, а отже – з невірою у себе.

Лишень, будь-яка помилка – це не ганьба і не поразка, а хороша можливість отримати новий досвід. Адже помиляються і діти, і дорослі, бо це – природно.

Якби свого часу Вілсон Грейтбатч не помилився, світ ще довго не побачив кардіостимулятора, який сьогодні щорічно рятує близько пів мільйона життів. А Джозеф і Ноа Маквікери не створили би пластиліну Play-Doh, а його так люблять діти. Зрештою, таких історій випадкового успіху чимало, аби повірити в те, що боятися помилок не варто. З ними просто потрібно вміти працювати.

Контертуйте помилку на перемогу!

Як сформувати у школяра адекватне ставлення до помилок? Усе так очевидно. Слід самим правильно на них реагувати, формуючи в дитини розуміння, що кожна помилка – це чудова можливість стати ще розумнішим і сильнішим. Для цього, під час аналізу помилок доньки чи сина, достатньо дотримуватися простого алгоритму дій:

✔ похваліть за докладені зусилля, підкресліть ті речі, які дитині вдалися добре;
✔ зверніть увагу на випадки, де є неточності. Запропонуйте самостійно знайти помилки та подумати, чи може бути по-іншому, спонукайте до аналізу. Можна робити це у форматі челенджу, який так подобається дітям;
✔ поясніть причини помилок та запропонуйте виконати ще одне схоже завдання. Або дозвольте своєму школярику стати вчителем і знайти та виправити ваші неточності на ту ж тему.

Якщо йдеться про помилки під час навчання, дуже важливо, аби батьки та вчителі діяли у змові. В ЛІЦЕЇ «ЕКОЛЕНД» з вихованцями працюють вчителі й тьютори, які добре розуміють роль помилок у формуванні характеру школярів. Усі вони вміють грамотно з ними працювати, адже відвідали чимало тренінгів та семінарів. Щодня еколендівці отримують чимало можливостей для гармонійного саморозвитку та самоаналізу:

  • є учасниками різнотематичних тьюторіалів, під час яких потрібно працювати в команді. Школярі отримують навики вчасно виявляти помилки інших та толерантно до них ставитися, шукати шляхи вирішення поставлених завдань та аналізувати причини своїх невдач або ж перемог;
  • працюють над виконанням домашніх завдань із тьютором, який вміє підкреслити сильні сторони дитини та правильно акцентувати її увагу на слабших рисах характеру;
  • відчувають підтримку тьюторів у бажанні поглибити знання з певних тем. Діти відкривають для себе нові цікаві захоплення, отримуючи стимул розвиватися та працювати більше. В процесі навчання, школярі пізнають не лише світ довкола себе, але й самих себе.

Зрештою, що дуже важливо, діти вчаться толерантності один до одного, до помилок, які роблять інші та до власних промахів, щоб у майбутньому вміти правильно оцінювати свої сили, виважено хвалити себе за кожну перемогу, а в кожній поразці бачити нові можливості.

Поради батькам.

  • Дозволяйте дитині помилятися у школі та в щоденному житті. Що більше помилок син чи донька зроблять у дитинстві, то мудрішими вони виростуть, бо матимуть великий досвід.
  • Розповідайте своєму школярику про власні труднощі та способи їх подолання. Діліться історіями зі свого життя, у яких зазнавали поразки і тими, де після спроб та старань, ви отримували перемогу. Дитина бачить, що батьки теж неідеальні, а тому не боятиметься помилок, а старатиметься їх виправляти та попереджати.
  • Хваліть не за результат, а за докладені зусилля. Не потрібно переконувати сина чи доньку в тому, що вони – найкращі. Натомість, дайте зрозуміти, що він/вона все зможе, якщо постарається та поставить перед собою ціль.
  • Дозвольте дитині бути неідеальною, нехай вона експериментує, помиляється, шукає свій шлях і отримає успіх у тій сфері, яка приноситиме їй задоволення.
  • Вірте у своїх дітей та підтримуйте їх. Бо кожна помилка у їхньому житті – це маленьке випробування і дуже важливий досвід.

А ще підтримка з боку батьків у часи невдач – можливість для дитини переконатися, що у житті завжди поряд будуть люди, які допоможуть, а не розкритикують.

Використайте період помилок своєї дитини для зближення та побудови стосунків довіри. І невдовзі ви разом радітимете успіхам один одного.

Віра Деревенна,
тьютор ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”

Leave A Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *