Люди, які бояться помилок, ніколи не ризикують. Вони, радше, відмовляться від втілення мрії, аніж спробують досягти бажаного. Цей страх перед поразкою найчастіше закладається у роки, коли дитина йде до школи і в неї починає щось не вдаватися: неідеальний почерк, ненайвищі результати з математики, помилки у диктанті тощо. Від того, як зараз відреагує вчитель та батьки на такі невдачі школяра чи школярки, дуже часто залежить історія успіху цієї дитини у майбутньому.
Чому за помилки не потрібно критикувати?
«Подивися, як гарно пише Петрик, а в тебе постійно якісь каракулі».
«Ми ж стільки вчили таблицю множення, як можна було так осоромитися?!»
«Ще одна двійка – і мене більше ні про що не проси!»
Так, можливо, ці докори дещо перебільшені, але, напевно, багато хто з батьків неодноразово ними послуговувався. Бо саме так, зазвичай, мами й тати реагують на помилки своїх дітей. Адже так само колись реагували на їх помилки їхні батьки. І який слід очікувати результат після цих слів-висловлювань?
- Дитина вважає, що Петрик кращий і його є за що любити, а її – ні.
- Син чи донька починають боятися відповідати на уроці, щоб знову не осоромитися.
- Або й, взагалі, ховають щоденник і не зізнаються у своїх навіть незначних поразках.
В результаті молода людина зростає з:
- страхом перед поразками, а тому намагається не ризикувати та не випробовувати долю;
- невмінням попросити про допомогу;
- нерозумінням, як працювати зі своїми помилками та як правильно їх виправляти;
- відчуттям власної недосконалості, а отже – з невірою у себе.
Лишень, будь-яка помилка – це не ганьба і не поразка, а хороша можливість отримати новий досвід. Адже помиляються і діти, і дорослі, бо це – природно.
Якби свого часу Вілсон Грейтбатч не помилився, світ ще довго не побачив кардіостимулятора, який сьогодні щорічно рятує близько пів мільйона життів. А Джозеф і Ноа Маквікери не створили би пластиліну Play-Doh, а його так люблять діти. Зрештою, таких історій випадкового успіху чимало, аби повірити в те, що боятися помилок не варто. З ними просто потрібно вміти працювати.
Контертуйте помилку на перемогу!
Як сформувати у школяра адекватне ставлення до помилок? Усе так очевидно. Слід самим правильно на них реагувати, формуючи в дитини розуміння, що кожна помилка – це чудова можливість стати ще розумнішим і сильнішим. Для цього, під час аналізу помилок доньки чи сина, достатньо дотримуватися простого алгоритму дій:
✔ похваліть за докладені зусилля, підкресліть ті речі, які дитині вдалися добре;
✔ зверніть увагу на випадки, де є неточності. Запропонуйте самостійно знайти помилки та подумати, чи може бути по-іншому, спонукайте до аналізу. Можна робити це у форматі челенджу, який так подобається дітям;
✔ поясніть причини помилок та запропонуйте виконати ще одне схоже завдання. Або дозвольте своєму школярику стати вчителем і знайти та виправити ваші неточності на ту ж тему.
Якщо йдеться про помилки під час навчання, дуже важливо, аби батьки та вчителі діяли у змові. В ЛІЦЕЇ «ЕКОЛЕНД» з вихованцями працюють вчителі й тьютори, які добре розуміють роль помилок у формуванні характеру школярів. Усі вони вміють грамотно з ними працювати, адже відвідали чимало тренінгів та семінарів. Щодня еколендівці отримують чимало можливостей для гармонійного саморозвитку та самоаналізу:
- є учасниками різнотематичних тьюторіалів, під час яких потрібно працювати в команді. Школярі отримують навики вчасно виявляти помилки інших та толерантно до них ставитися, шукати шляхи вирішення поставлених завдань та аналізувати причини своїх невдач або ж перемог;
- працюють над виконанням домашніх завдань із тьютором, який вміє підкреслити сильні сторони дитини та правильно акцентувати її увагу на слабших рисах характеру;
- відчувають підтримку тьюторів у бажанні поглибити знання з певних тем. Діти відкривають для себе нові цікаві захоплення, отримуючи стимул розвиватися та працювати більше. В процесі навчання, школярі пізнають не лише світ довкола себе, але й самих себе.
Зрештою, що дуже важливо, діти вчаться толерантності один до одного, до помилок, які роблять інші та до власних промахів, щоб у майбутньому вміти правильно оцінювати свої сили, виважено хвалити себе за кожну перемогу, а в кожній поразці бачити нові можливості.
Поради батькам.
- Дозволяйте дитині помилятися у школі та в щоденному житті. Що більше помилок син чи донька зроблять у дитинстві, то мудрішими вони виростуть, бо матимуть великий досвід.
- Розповідайте своєму школярику про власні труднощі та способи їх подолання. Діліться історіями зі свого життя, у яких зазнавали поразки і тими, де після спроб та старань, ви отримували перемогу. Дитина бачить, що батьки теж неідеальні, а тому не боятиметься помилок, а старатиметься їх виправляти та попереджати.
- Хваліть не за результат, а за докладені зусилля. Не потрібно переконувати сина чи доньку в тому, що вони – найкращі. Натомість, дайте зрозуміти, що він/вона все зможе, якщо постарається та поставить перед собою ціль.
- Дозвольте дитині бути неідеальною, нехай вона експериментує, помиляється, шукає свій шлях і отримає успіх у тій сфері, яка приноситиме їй задоволення.
- Вірте у своїх дітей та підтримуйте їх. Бо кожна помилка у їхньому житті – це маленьке випробування і дуже важливий досвід.
А ще підтримка з боку батьків у часи невдач – можливість для дитини переконатися, що у житті завжди поряд будуть люди, які допоможуть, а не розкритикують.
Використайте період помилок своєї дитини для зближення та побудови стосунків довіри. І невдовзі ви разом радітимете успіхам один одного.
Віра Деревенна,
тьютор ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”