Що потрібно знати батькам про інтелектуальні карти?

Усім дітям притаманне кліпове мислення – звичка сприймати інформацію за допомогою коротких яскравих посилів у форматі постеру, відеокліпу тощо. Навіть “картину світу” діти усвідомлюють мозаїчно (фрагментарно), тож, аби допомогти їм встановити важливі взаємозв’язки між окремими об’єктами, необхідно скористатися особливостями нашого мислення.
Візуалізація інформації у вигляді графічного зображення знань чи ідей із використанням кольору, ліній та асоціацій – це прообрази, так званих, інтелектуальних карт.

Що ж це за карти?

З розвитком мозку дитини, особливо з набуттям нею навичок мови, формуються своєрідні внутрішні інтелектуальні карти. Одне з перших слів, яке вимовляє малюк – слово “мама”. Власне “мама” і є центр інтелект-карти! Від цього слова (і образу) для дитини, наче промінці, виходять такі поняття, як любов, їжа, турбота, тепло, захист, виховання тощо. Таким чином, малюк інстинктивно оперує своєрідними інтелект-картами від часу свого народження та впродовж усього свого життя. Він вибудовує свої знання навколо центрів, радіантів, у вигляді нескінченних і густо переплетених асоціативних гілок, які стають потім, в зрілому віці, тим, що називають багажем знань, інтелектуальним капіталом.
Інтелектуальна карта відображає не лише певну інформацію, а й процес нашого мислення в певний проміжок часу чи в конкретній ситуації.

Зважаючи на це, актуальним стає створення принципово нових навчальних програм, у яких освітній процес буде зорієнтований на інтегрований підхід, а не ізольоване викладання предметів. Використання ж інтелектуальних карт у такому форматі навчання дітей дає ряд переваг:

  • усвідомлення взаємозв’язків між усіма аспектами життя;
  • глибше розуміння кожної теми, завдяки її різнобічному розгляду з багатьох точок зору;
  • краще опанування комплексного підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору постають у тісному зв’язку з реальним світом;
  • розвиток навичок системного мислення.

Отож, інтелектуальна карта – це найефективніший спосіб організації мисленнєвої діяльності, головним принципом створення якої є «відштовхування» від асоціацій, а не від усталених формулювань.
Вона показує взаємозв’язки ключового поняття (об’єкта, предмета тощо) з іншими у ширшому вимірі, торкаючись глибинного, філософського змісту певних понять на доступному дітям рівні. Завдяки такому підходу у малюків формується цілісне уявлення про людей, суспільство, природу, культуру, предметне довкілля тощо. І це – ефективний інструмент, щоб показати дітям елементарне розуміння загальних законів буття.

Валентина Копичин,
вихователька
Дитячого садка “ЕКОЛЕНД”

Leave A Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *