Повномасштабне вторгнення рф на територію України принесло зміни в усі сфери життя кожного з нас. Частина людей, втікаючи від постійних обстрілів, вирушила на пошуки “спокійного” життя за кордон, інші вже декілька років вимушено мешкають у тилових регіонах України, а є такі, які залишилися вдома попри щоденні атаки.
Війна пройшлася й по шкільній освіті: дистанційне навчання, онлайн навчання, уроки в укритті. Мабуть, немає жодного учня чи учениці, яким не довелося відчути усі формати навчання на собі. Та й українські учні, які навчаються закордоном часто поєднують уроки у тамтешніх школах з дистанційною освітою в Україні.
Але й у складних умовах, таких як війна чи інших кризових ситуаціях, діти часто проявляють великий інтерес до навчання. Важливо зрозуміти, що освіта є вагомим елементом стабільності й розвитку навіть у найскладніших життєвих обставинах.
Сьогодні все частіше батьки приймають рішення в користь офлайн навчання. Чому ж так, адже війна триває і майже щоденні повітряні тривоги продовжують вносити свої корективи у навчальний процес. Однак українці все частіше повертаються додому та до освіти в класичному форматі. Що спонукає до таких рішень?!
У ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД” ми завжди цікавимося думками батьків. Звісно, що бачення є різні, адже кожна дитина особлива і не всім підходять новітні формати навчання, або ж не вистачає спілкування з однолітками тощо. Найчастіше батьки говорять так про своїх 6-10 річних дітей. Для багатьох початківців, навчання в офлайн школі є важливою потребою. Адже саме щоденне відвідування навчального закладу дає змогу їм відчути своєрідну безпеку, бути частинкою важливої соціальної групи однолітків, “в живу” комунікувати з друзями, обмінюватися емоціями, враженнями та думками, розвивати свої навички та знання.
За нашими спостереженнями, ось декілька основних причин, чому батьки повертаються до офлайн навчання:
- Безпека та забезпечення основних потреб. У часі війни безпека є пріоритетом. Наявність в освітньому закладі затишного облаштованого укриття, відшліфований процес евакуації до сховку, проведення уроків в умовах повітряних тривог, організації харчування та дозвілля, наявність поруч медичного персоналу — один з важливих переваг прийти до школи, а не залишатися вдома, де, часто, окрім як коридора немає де сховатися. А ще з друзями завжди спокійніше і повітряні тривоги виглядають не такими страшними.
- Спілкування та психосоціальна підтримка. Навчання офлайн забезпечує дітям можливість спілкування з однолітками та вчителями, що є важливим для їхнього психосоціального благополуччя.
- Фізична присутність вчителя. Для дітей важливо бачити й відчувати фізичну присутність вчителя. Особистий контакт та інтеракція можуть робити навчання більш ефективним і цікавим.
- Соціальна взаємодія. Умови війни супроводжуються стресом та психологічним навантаженням для учнів і їхніх батьків. Офлайн навчання дає можливість соціальної підтримки та взаємодії, що є вагомим для емоційного благополуччя. Діти отримують радість і задоволення від можливості разом бавитися, комунікувати та ділитися враженнями.
- Сприйняття матеріалу через ігри та взаємодію. Для дітей 6-10 років навчання через ігри, активну взаємодію та практичні вправи є більш привабливим, а це сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
- Структуроване навчання. Навчання в офлайн школі забезпечено структурованістю та організацією, що є особливо важливим для дітей молодшого віку, а фізична присутність вчителя сприяє порядку та дисципліні у класі.
- Розвиток особистісних навичок. Офлайн навчання допомагає розвивати особистісні навички, такі як комунікативність, робота в групах та розуміння соціальних норм.
Розвиток освітніх навичок. Фізичний доступ до школи забезпечує можливість користуватися засобами навчання: бібліотеками, лабораторіями та іншими ресурсами, що сприяє розвитку освітніх навичок у дітей. - Недостатність інфраструктури для онлайн навчання. У воєнних умовах інфраструктура, зокрема мережі зв’язку та електрозабезпечення, можуть бути пошкодженими або обмеженими. Це робитиме онлайн навчання менш доступним, а, переважно, просто неможливим.
- Прагматичні обставини. Загальний стан економіки, доступність ресурсів та можливостей для онлайн навчання теж є серед чинників на користь вибору офлайн школи.
- Технічні обмеження. У деяких випадках, брак доступу до необхідної техніки чи інтернету може стати фактором, який зумовлює вибір офлайн освіти.
- Підтримка батьків. Щоб забезпечити ефективне навчання під час онлайн формату маленькі школярі потребують батьківської підтримки. Та більшість батьків працюють, тому надати фізичну допомогу й підтримати маленького учня на онлайн навчанні просто фізично не мають можливості.
Щодня ми в ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД” докладаємо максимум зусиль для забезпечення навчання дітей навіть у важких умовах. Хоча онлайн-навчання може бути ефективним і призначеним для багатьох завдань, особливо старшим школярам та студентам. При виборі формату навчання учнів початкової школи, важливо враховувати їхні унікальні потреби та відмінності в розвитку.
Ірина МИКУЛЯК,
заступник директора
з навчально-виховної роботи
початкової школи,
ЛІЦЕЙ “ЕКОЛЕНД”