“Проєкт – будь-яка дія,
що здійснюється від щирого серця
і з певною метою”
(За визначенням Килпатрика)
На що, в першу чергу, слід орієнтуватися батькам окрім підготовки до школи, адаптації до соціального життя, формування знань, умінь та навичок дошкільника?
На мою думку, важливим є все ж збереження повноцінного дитинства відповідно до психофізичних особливостей кожного малюка.
Яка сила піднімає важкий літак у повітря? Як дихають рослини? Чому вони зелені? Чому восени жовтіють та опадають листочки? Чи бувають триколісні автомобілі? Чи можливо змайструвати автомобіль, який не забруднюватиме довкілля? І ще тисяча та одне питання, яке так люблять задавати діти. То чому ж не дати їм можливість шукати відповіді на ці питання, застосовуючи власний глибинний та невичерпний запас уяви, творчості й фантазії, яка так і вирує у спраглих до нових відкриттів дитячих голівках.
Унікальним засобом забезпечення співробітництва, співтворчості дітей і дорослих, а ще способом реалізації власних ідей та починань стане техніка проєктування. Така діяльність дошкільняток є інтегративним освітнім інструментом. Завдяки їй у дітей формується цілісне бачення картини світу. Вона може бути різною як за обсягом завдання, так і за тривалістю: короткотривалою (впродовж одного-трьох днів) та довготривалою (до двох тижнів).
Що може бути ціннішим за власний творчий проєкт, де малюк зможе сповна проявити свою ініціативу, таким чином здобуваючи цінний багаж знань та розвиваючи творчі здібності. Саме це й приносить дитині найбільше задоволення: власна значимість. А це, у свою чергу, надає їй впевненості у власних силах, долає страх перед власними помилками, неабияк допомагає в комунікації з однолітками чи іншими учасниками проєкту тощо. А ще – здобуття власного життєвого досвіду та формування відповідальності.
Кожний творчий проєкт потребує часу. Необхідно врахувати саму підготовку та дослідження обраної теми чи проблеми. Поспіх у творчості в цілому є згубним, адже не дає можливості розумові дитини здобути такі жадані відповіді на власні питання.
У нашому Дитячому садочку спільно з дітьми старшої групи ми працювали над розробкою екомобіля. Він мав би рухатися на біопаливі та берегти навколишнє середовище від шкідливих викидів хімічних речовин у повітря. Під час виконання низки завдань діти дізнавалися про вплив автомобільних газів для довкілля та здоров’я людини. Розробляли стратегію боротьби із забрудненням повітря, навіть створили “Комісію порятунку планети Земля” тощо.
Але, як може маленька дитина вирішити у цьому величезному світі глобальні екологічні проблеми та подолати виклики й задовольнити потреби мешканців Планети “Земля”?
Рішення є! Нам лише необхідно: створити плідне до пізнання середовище, надати засоби та матеріали і… усе решта зроблять ВОНИ – майбутні науковці, художники, космонавти, конструктори та інженери…
Не заважаймо їм творити новітнє, сучасне та прогресивне. Лише будьмо поруч, аби злегка «підштовхнути» та допомогти розправити крила надії й впевненості у своїх силах…
Китайська мудрість каже: “Розкажи – і я забуду. Покажи – і я запам’ятаю. Дай спробувати – і я зрозумію!”
Валентина Копичин,
вихователька
Дитячого садочка “ЕКОЛЕНД”