Величезне значення у формуванні особистості має колектив однолітків, з якими вона зустрічається у дитячому садочку, школі, відпочинкових таборах тощо.
Діти часто разом проводять багато часу, а це вимагає взаємодії, спілкування та розв’язання спільних проблем. Таким чином формується колективна свідомість, загальні цінності, звички й соціальні норми групи. Товариськість, яка теж активно проявляється саме тут, відіграє ключову роль у формуванні самооцінки, вихованні почуття власної гідності та розвитку індивідуальних якостей.
Тож дитячий колектив впливає на формування особистості у різних аспектах:
- Соціальний розвиток. Діти мають змогу набути соціальні навички (спілкування, взаємодопомога). Вони вчаться враховувати потреби інших, ділитися, розв’язувати конфлікти тощо.
- Когнітивний розвиток. Саме в колективі хлопчики й дівчатка обмінюються знаннями, думками та ідеями. Тут вони мають можливість розвивати критичне й творче мислення і вміння працювати в команді.
- Емоційний розвиток. Взаємодія з ровесниками допомагає розуміти і виражати свої емоції, розвиває емпатію. Можливість дружити, взаємодіяти та ділитися переживаннями з іншими дітьми сприяє позитивному ментальному стану.
Важлива роль у цьому процесі належить також педагогам, батькам й іншим дорослим, які дотичні до дитячого колективу. Вони стимулюють позитивні взаємостосунки, надають підтримку і допомагають створити середовище для гармонійного формування молодої людини.
Але варто врахувати, що вплив дитячого колективу на особистість може мати як хороші, так і негативні наслідки. Наприклад, постійні непорозуміння з однолітками часто сприяють розвитку комплексів, тривожності та недоброго самопочуття. Тому вкрай важливо створити в дитячому колективі безпечне середовище, де кожен його учасник почуватиметься комфортно.
У ЛІЦЕЇ «ЕКОЛЕНД» педагоги щоденно використовують чимало інструментів для формування гармонійних відносин в учнівських колективах. Ось декілька з них:
- Поділ класу для навчання у форматі невеликих груп. Виконання завдань у командах сприяє розвитку взаємодопомоги та співпраці для досягнення спільної високої мети;
- Інтелектуальні та спортивні ігри. Діти взаємодіють і спілкуються один з одним. Змагання сприяють формуванню здорового способу життя й виховують дисципліну, а також зміцнюють взаємодопомогу та підтримку в колективі.
- Тьюторіали, серед важливих завдань яких теж є побудова міцного дитячого колективу. Їх покликання — створити сприятливу атмосферу для навчання, обміну думками та розвитку спільних інтересів.
- Загальношкільні заходи та поїздки, тематичні свята й екскурсії формують поживний простір для спілкування і взаємодії. В таких ситуаціях діти розвивають підтримку, розширюють коло взаємодії поза звичайним оточенням. Спільні враження від заходів та подорожей закладають тісні зв’язки у колективі.
Наталія Демчина
тьютор,
ЛІЦЕЙ “ЕКОЛЕНД”