Сучасним учням доступна величезна кількість інформації. На перший погляд, це дуже добре, адже можна ґрунтовно досліджувати питання, аналізувати, всебічно розвиватися. Однак зазвичай діти губляться, не помічають важливе, і, як наслідок, швидко втрачають концентрацію та інтерес. Пропонуємо кілька простих, а головне дієвих способів навчити школяра вчитися і легко давати раду з будь-яким обсягом інформації.
Метод шпаргалки. Можна довго боротися зі спробами учнів списати щось на контрольній, або ж слід взяти спосіб на озброєння і використати в освітньому процесі. Шпаргалка це не про лінь чи бажання схитрувати, а про намір зробити з великого тексту максимально лаконічний і змістовний. Учень, який вміє її писати знає, як вибрати головне. Це дуже корисна навичка.
Методи Марка Твена й Айвазовського. Письменник Марк Твен вигадав свого часу цікавий спосіб засвоювати багато матеріалу — розділяти його на 5 блоків. Кожен з них повинен мати найважливішу тезу і зображатися графічно. Малюнок, що передає емоцію і факт, легко закарбовується у пам’яті. Подібний фотографічний метод мав художник Іван Айвазовський. Зобразивши щось у форматі схеми, спробуйте візуально зафіксувати її. Якщо системно тренуватися, то з часом такий спосіб стане дуже помічним. Достатньо буде лише заплющити очі та створене зображення з’явиться перед очима.
Як зʼїсти слона? Очевидно, що з’їсти великий шмат будь-якої страви можна лише частинками. Так само з інформацією. Не потрібно намагатися одразу запам’ятати параграф на 5-6 сторінок. Простіше розбити його на окремі блоки та поступово опрацювати. Спробуйте до кожного клаптика використати додатково будь-який інший метод: шпаргалки, схематичного зображення чи інші. Коли одна частина цілого вивчена, можна зробити невелику перерву і братися за іншу. Тоді в мозку все структурується і не загубиться в панічному хаосі.
Асоціації. Це простий і зручний спосіб вчити нові іноземні слова чи терміни. Наприклад, щоб запам’ятати, що означає “дієслово”, достатньо сконцентруватися на його шматочку “діє”. А от щоб не забути значення терміну “бісектриса” уявіть собі актрису, яка грає на трикутній сцені та виконує танок від кута до середини. Оригінальність методу в тому, що кожна людина бачить в одному і тому ж слові різні асоціації.
Метод римської кімнати, або ланцюжок Цицерона. Фокус полягає в розміщенні блоків інформації по квартирі. Чи вивченню різних за тематикою й фактажем шматків у різних кімнатах. Тоді при спробі згадати якісь дані, достатньо подумки перенестися у потрібну частину дому. Пам’ять “спрацює” на відмінно, діставши зі своїх схованок все необхідне.
В ліцеї “Еколенд” ми навчаємо дітей різних методів запам’ятовування та опрацювання великих обсягів інформації. Тому замість бездумного зазубрення фактів чи термінів, учні по-справжньому засвоюють нові знання і вміло оперують ними у житті.
Віра Деревенна,
класний керівник,
вчитель географії