Кожен вчитель мріє про те, щоб учні захоплено говорили про його предмет та із задоволенням відвідували уроки. Адже це, напевно, є найвищою похвалою для педагога. Але чи легко досягти такої мети сьогодні, у XXI сторіччі? З появою гаджетів, які мають велику кількість функцій, просто уроки дітям стали нецікавими. І тут на допомогу вчителю приходять креативність, гнучкість та здобутки науки та техніки.
Я, як і всі вчителі ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”, намагаюся прищепити учням любов до свого предмета. Розуміючи специфіку поведінки покоління Z та беручи до уваги їх вподобання, використовую у своїй практиці різноманітні новітні методи роботи. Але для того, щоб діти полюбили предмет, педагог повинен ним «горіти». Можна бути бездоганно “підкованим” математиком, доктором наук, але попри це не вміти цікаво пояснити дітям нову тему.
Отож, не бійтеся експериментувати! Вчіть дітей та навчайтеся самі, бо ж разом – веселіше! На мою думку, українську мову та літературу можна вивчати із захватом.
Ось декілька лайфхаків, які я використовую на своїх уроках:
- не змушуйте дітей завчати біографії, запропонуйте створити сторінку поета/письменника у соціальних мережах “Фейсбук”, “Інстаграм”. Чому б ні? Адже дитина ознайомлюється з біографією, окрім того, працює із тим, чим звикла користуватись щоденно. Соцмережі стали невіддільною (частина/ознака) частиною нашого життя. І було б дивно це не використати у навчальних цілях;
- слухайте музику. Саме так! Вивчаючи наголоси у 5 класі, підберіть сучасних виконавців, які роблять помилки у наголошуванні слів під час виконання своїх пісень і запропонуйте дітям виправити їх. Але обов’язково врахуйте музичні вподобання своїх учнів. Пишете твір опис – увімкніть мелодію, яка відповідає настрою (класику, наприклад). Ви здивуєтеся, наскільки чуттєвими будуть твори, написані під музику. Вивчаєте історичні пісні? Покажіть дітям сучасну інтерпретацію на цю тему популярного гурту “Mozgi”. Поєднати минуле з сьогоденням – чудова ідея!
- не забувайте, що і ви колись були дітьми, не соромтесь бавитися. Мені до вподоби гра “Крокодил“ на уроках літератури. Нехай діти спробують показати назву твору, героя, автора – та що завгодно. Чим не узагальнення знань після вивчення твору чи цілої теми?
- перевірте знання змісту твору, вивчених тем з української мови не звичайною нудною самостійною роботою у зошиті. Підготуйте інтерактивні завдання у сервісах “Wordwall”, “Learningapps”. Ваші вихованці вже встигли звикнути до гейміфікованого сприйняття світу, покажіть їм, що і ви теж слідкуєте за новинками;
- виділіть час для творчості. Дайте завдання створити “малюнковий план”. Це той самий план твору, але учні мають намалювати кожен пункт. Повірте, усе не так просто, як здається. Або ж можна створити буктрейлер. Нехай спробують зацікавити та заінтригувати однокласників несподіваними кадрами.
Це лише маленька частинка цікавих завдань та форматів, які можна застосовувати на уроках. Такі методи навчання допоможуть не лише урізноманітнити освітній процес, а й зробити його сучасним.
Завершу словами Джона Дьюі: “Якщо ми будемо навчати наших дітей так, як навчали учора – ми вкрадемо у них майбутнє”. Тому вдосконалюймось разом!
Ірина Рузак-Колодій,
вчителька української мови та літератури
ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”