Що спільного у дрібної моторики рук та розвитку мовлення малюка? - ЕКОЛЕНД

Kindergarten

Set from 2 years
St. M. Horynya, 11

School

Set 0-4 classes
St. Pluhova, 12

LYCEUM

Set 0-11 classes
St. M. Horynya, 11

E-LEARNING

Set 5-11 classes
Distance education

Що спільного у дрібної моторики рук та розвитку мовлення малюка?

Усім відома фраза українського педагога Василя Сухомлинського: «Розум знаходиться на кінчиках пальців дитини». Як це працює? Педагог помітив, що розвиток пальчиків рук покращує розумові здібності дітей (мовлення, пам’ять, увагу, логіку, фантазію). Якщо в дитини добре злагоджена координація рухів руками, вона гармонійно зростає. Є багато переконливих доводів про прямий зв’язок розвитку мовлення з розвитком дрібної моторики.

Дрібна моторика рук – це налагоджена та вправна робота наших пальців і кисті руки, а саме: виконання дрібних і точних рухів.

Розвиток дрібних рухів рук у дитини починається вже з перших місяців життя: торкання ними своїх ніжок, носика, вушок, хапання за мамин палець  або іграшки-брязкальця. Дітям раннього віку важливо робити масаж долоньок та пальчиків у форматі гри «Сорока-ворона». Давати перебирати великі, а згодом дрібніші предмети – ґудзики, намистини тощо. Бавитися з кубиками, пірамідками, м’якими книжечками, лабіринтами, іграшками-шнурівками, кінетичним піском, пазлами, конструкторами LEGO. Важливо, щоб малюки гралися тими іграшками, які відповідають їхньому віку: від великих до менших (дрібніших).

Діти молодшого шкільного віку мають вчитися самообслуговуванню: зав’язувати шнурівки, застібати ґудзики, липучки та ін. Звісно, що на початку це буде справжнім викликом для сина/доньки. Але з часом дитині усе вдаватиметься краще й краще. Батьки також мають залучати доньку/сина до прибирання іграшок, збирання горіхів, яблук, подавання прищіпок.

Важливо пам’ятати про творчі вправи. Обов’язково слід давати ліпити з пластиліну чи солоного тіста, малювати фарбами, кольоровими олівцями, фломастерами, крейдою. Спочатку – це будуть хаотичні малюнки, а, згодом, усі ваші рекомендації: не виходити за контури,  малювати та розфарбовувати в потрібному напрямку, дитина, обов’язково, враховує. При цьому не забувайте правильно вкласти сину/доньці в руки олівець чи фломастер, адже це суттєво впливає на первинні навички тримання письмового приладдя. Корисним буде, якщо малюки рватимуть, згинатимуть кольоровий папір, а дошколярики витинатимуть різні фігурки, створюватимуть аплікації, учні початкової школи – фантазуватимуть об’ємні фігури та будуть творити у техніці квілінг, орігамі тощо.

Дуже важливою для діток є пальчикова гімнастика. Це низка ігор, які позитивно впливають на розвиток моторики рук, уваги, творчості та мовлення. Їх можна проводити як у садочку/школі, так і вдома. Під час гри хлопчики та дівчатка повторюють рухи за батьками/вчителями. У багатьох іграх для участі потрібно дві руки, адже це сприяє кращій орієнтації в просторі: «праворуч», «ліворуч», «вгорі», «внизу», тощо.

Дрібну моторику рук потрібно розвивати не тільки у дошкільному віці, а й у початковій школі. Маючи чудову координацію рухів руками, дитині буде простіше навчитися правильно тримати ручку/олівець, ліпити, витинати, малювати тощо. У ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД” ми з дітками початкових класів систематично під час уроків робимо невеличкі перерви та в цей час проводимо пальчикову гімнастику з віршиками, що допомагає розвивати пам’ять і словниковий запас. Еколендівці також дуже полюбляють фізкультхвилинки, прописування в повітрі літер або чисел, жести рук, ліплення, малювання та ін. Усе це розвиває фантазію та логіку. Під час класичних перерв між уроками діти бавляться у настільні ігри, пазли, LEGO.

 

LEGO – один з найулюбленіших конструкторів наших еколендівців, та й, мабуть, всіх дітей світу. Окрім розвитку мовлення через стимуляцію дрібної моторики, безпосередньо під час гри з LEGO, діти опановують навички спілкування з мамою/татом, братиком/сестричкою, з однокласниками. Хлопчики та дівчатка вчаться розмовляти простими реченнями, просити дати ту чи іншу деталь або звертатися по допомогу. Вони конструюють за схемою чи вигадують щось самостійно.  Під час гри у дітей формується структурно-логічне та креативне мислення, увага, уява й терпіння.

Розвиток дрібних моторик одне з першочергових завдань турботливих батьків. Це впливає на формування мови, адже кора головного мозку людини має відділи, які відповідають за розвиток дрібної, ручної і артикуляційної моторики. Розташовані вони дуже близько один до одного, ось тому між ними спостерігається тісний взаємозв’язок.

Важливо займатися з дитиною систематично, обирати іграшки, які розвивають координацію рухів руками відповідно до її віку. Звертайте увагу на настрій дитини, розмовляйте з нею під час гри, вигадуйте разом різні історії. І головне не «вбивайте» у дитини бажання креативити та фантазувати своїми постійними заборонами й негативною оцінкою.

Юлія Дудик,
тьютор
ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”

LATEST PUBLICATIONS

Дитячий футбольний турнір “Ecoland Cup – 2023”

Це було гучно, феєрично та крутезно! Традиційно в рамках святкування 6-ого дня народження нашого клубу відбувся футбольний турнір “Ecoland CUP 2023”! Символічно, що з-поміж суперників

ДЕНЬ ЗНАНЬ В МЕРЕЖІ “ЕКОЛЕНД”

1 вересня – початок нового навчального року і День народження мережі освітніх закладів “ЕКОЛЕНД”, до якої входять два комплекси: Ліцей і Садок на вул. М.

Діти, мобільні телефони та школа

Цьогоріч усі школи Львова очікують зміни, які зачіпають таке дискусійне питання, як користування мобільними телефонами. Ми отримуємо багато дзвінків від колег із цього приводу та

Дитячий футбольний турнір “Ecoland Cup – 2023”

Це було гучно, феєрично та крутезно! Традиційно в рамках святкування 6-ого дня народження нашого клубу відбувся футбольний турнір “Ecoland CUP 2023”! Символічно, що з-поміж суперників