Що спільного у дрібної моторики рук та розвитку мовлення малюка?

Усім відома фраза українського педагога Василя Сухомлинського: «Розум знаходиться на кінчиках пальців дитини». Як це працює? Педагог помітив, що розвиток пальчиків рук покращує розумові здібності дітей (мовлення, пам’ять, увагу, логіку, фантазію). Якщо в дитини добре злагоджена координація рухів руками, вона гармонійно зростає. Є багато переконливих доводів про прямий зв’язок розвитку мовлення з розвитком дрібної моторики.

Дрібна моторика рук – це налагоджена та вправна робота наших пальців і кисті руки, а саме: виконання дрібних і точних рухів.

Розвиток дрібних рухів рук у дитини починається вже з перших місяців життя: торкання ними своїх ніжок, носика, вушок, хапання за мамин палець  або іграшки-брязкальця. Дітям раннього віку важливо робити масаж долоньок та пальчиків у форматі гри «Сорока-ворона». Давати перебирати великі, а згодом дрібніші предмети – ґудзики, намистини тощо. Бавитися з кубиками, пірамідками, м’якими книжечками, лабіринтами, іграшками-шнурівками, кінетичним піском, пазлами, конструкторами LEGO. Важливо, щоб малюки гралися тими іграшками, які відповідають їхньому віку: від великих до менших (дрібніших).

Діти молодшого шкільного віку мають вчитися самообслуговуванню: зав’язувати шнурівки, застібати ґудзики, липучки та ін. Звісно, що на початку це буде справжнім викликом для сина/доньки. Але з часом дитині усе вдаватиметься краще й краще. Батьки також мають залучати доньку/сина до прибирання іграшок, збирання горіхів, яблук, подавання прищіпок.

Важливо пам’ятати про творчі вправи. Обов’язково слід давати ліпити з пластиліну чи солоного тіста, малювати фарбами, кольоровими олівцями, фломастерами, крейдою. Спочатку – це будуть хаотичні малюнки, а, згодом, усі ваші рекомендації: не виходити за контури,  малювати та розфарбовувати в потрібному напрямку, дитина, обов’язково, враховує. При цьому не забувайте правильно вкласти сину/доньці в руки олівець чи фломастер, адже це суттєво впливає на первинні навички тримання письмового приладдя. Корисним буде, якщо малюки рватимуть, згинатимуть кольоровий папір, а дошколярики витинатимуть різні фігурки, створюватимуть аплікації, учні початкової школи – фантазуватимуть об’ємні фігури та будуть творити у техніці квілінг, орігамі тощо.

Дуже важливою для діток є пальчикова гімнастика. Це низка ігор, які позитивно впливають на розвиток моторики рук, уваги, творчості та мовлення. Їх можна проводити як у садочку/школі, так і вдома. Під час гри хлопчики та дівчатка повторюють рухи за батьками/вчителями. У багатьох іграх для участі потрібно дві руки, адже це сприяє кращій орієнтації в просторі: «праворуч», «ліворуч», «вгорі», «внизу», тощо.

Дрібну моторику рук потрібно розвивати не тільки у дошкільному віці, а й у початковій школі. Маючи чудову координацію рухів руками, дитині буде простіше навчитися правильно тримати ручку/олівець, ліпити, витинати, малювати тощо. У ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД” ми з дітками початкових класів систематично під час уроків робимо невеличкі перерви та в цей час проводимо пальчикову гімнастику з віршиками, що допомагає розвивати пам’ять і словниковий запас. Еколендівці також дуже полюбляють фізкультхвилинки, прописування в повітрі літер або чисел, жести рук, ліплення, малювання та ін. Усе це розвиває фантазію та логіку. Під час класичних перерв між уроками діти бавляться у настільні ігри, пазли, LEGO.

 

LEGO – один з найулюбленіших конструкторів наших еколендівців, та й, мабуть, всіх дітей світу. Окрім розвитку мовлення через стимуляцію дрібної моторики, безпосередньо під час гри з LEGO, діти опановують навички спілкування з мамою/татом, братиком/сестричкою, з однокласниками. Хлопчики та дівчатка вчаться розмовляти простими реченнями, просити дати ту чи іншу деталь або звертатися по допомогу. Вони конструюють за схемою чи вигадують щось самостійно.  Під час гри у дітей формується структурно-логічне та креативне мислення, увага, уява й терпіння.

Розвиток дрібних моторик одне з першочергових завдань турботливих батьків. Це впливає на формування мови, адже кора головного мозку людини має відділи, які відповідають за розвиток дрібної, ручної і артикуляційної моторики. Розташовані вони дуже близько один до одного, ось тому між ними спостерігається тісний взаємозв’язок.

Важливо займатися з дитиною систематично, обирати іграшки, які розвивають координацію рухів руками відповідно до її віку. Звертайте увагу на настрій дитини, розмовляйте з нею під час гри, вигадуйте разом різні історії. І головне не «вбивайте» у дитини бажання креативити та фантазувати своїми постійними заборонами й негативною оцінкою.

Юлія Дудик,
тьютор
ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД”

Leave A Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.