Сьогодні ні для кого не секрет, що діти найшвидше засвоюють інформацію через ігрову діяльність. А за допомогою казок малюку можна пояснити найрізноманітніші загальнолюдські й моральні цінності. Сюжет таких оповідок побудований так, що інформація засвоюється сама собою, майже непомітно.
Казки потрібні, щоб формувати певні уявлення. Насамперед, про добро і зло, сміливість і нерішучість, багатство і бідність, працьовитість і ледарство, кмітливість і пустощі. Вони сприяють творчому розвитку, вчать критично мислити, порівнювати, аналізувати набувати емоційну стійкість та самостійно приймати рішення. Діти думають образами, тому їм легко уявити уже відому ситуацію і, за потреби, пригадати засвоєну модель поведінки.
Найлегше малюки сприймають казку, коли її читає дорослий та показує й коментує усі ілюстрації. При цьому слід читати нешвидко, впевнено, підібравши відповідну інтонацію, щоб син/донька запам’ятали сюжет. Цікаво, що діти для наслідування, здебільшого, вибирають позитивного героя. А негативним персонажем не хочуть бути, бо він завжди розкритикований та покараний.
Обов’язково обговоріть прочитаний сюжет, дії героїв, їх характери, різноманітні ситуації та ін. Такий обмін думками вчить співчувати, глибоко перейматися вчинами улюблених героїв, обмірковувати, розуміти причинно-наслідкові зв’язки тощо. Якщо ж не буде обговорення, то здобуті знання залишаться пасивною інформацією і навчально-розвивальний вплив казок просто втратиться.
Дуже важливо правильно підібрати казку, враховуючи вікові особливості малюка. Для дітей до трьох років, казка має бути короткою, простою й зрозумілою. Найкраще підійдуть народні казки, де серед героїв є багато тварин. Малюкам дошкільного віку можна читати книжки зі складнішим сюжетом, де багато позитивних героїв, щасливий кінець й повчальна складова. А хлопчикам/дівчаткам шкільного віку читайте складні твори, в яких присутні чарівники і маги, історія без щасливого кінця, динамічний та цікавий сюжет. У цьому віці слід закріпити любов до книги та розвинути інтерес читання художніх творів.
Ще одним не менш важливим фактором є час. Деякі казки не варто читати на ніч, а краще це робити вдень. Подбайте про затишну атмосферу та місце в якому ваші син/донька слухатимуть або читатимуть казки. До прикладу, можна облаштувати місце з подушок та забавок, зробити хатку з пледів або просто зручно вмоститися в ліжечку з улюбленою іграшкою.
Розповідання казок – це творчий процес, який не можуть замінити сучасні технології. Коли ви використовуєте в історії нові слова, діти вивчають їх і намагаються зрозуміти значення. Це допомагає малятам збагачувати свій словниковий запас. Розповідайте цікаві історії у найрізноманітніших жанрах: казки, фантастичні історії або розповіді про супергероїв. Якщо ви робитимете це періодично, діти отримають незабутні враження та безцінні знання.
Отож, казка є доступним засобом для різнобічного розвитку дитини. Вірно підібрані історії мають позитивний вплив на емоційний стан та розвиток дівчаток та хлопчиків.
Читайте, розповідайте, творіть свої казки і нехай ваші діти отримують від цього максимум задоволення.
Юлія Дудик,
тьютор
ЛІЦЕЙ “ЕКОЛЕНД”