Майже кожному з нас відомий стан, коли закінчується відпустка і час повертатися на роботу. Приблизно те ж саме відчуття виникає і в наших дітей, коли після довгих літніх канікул доводиться знову йти до школи. У світі дорослих звикли, що працювати потрібно незалежно чи є у тебе настрій і бажання, чи ні. Натомість дітям складно зрозуміти зміст слова “треба”. Тому юну особистість слід готувати до школи поступово, а серпень – влучний час для мотивації.
Сучасний педагог знає, що рушійна сила реалізації освітнього процесу у школі – бажання учня вчитися. Саме воно сприяє розвитку інтелекту і є головним чинником удосконалення особистості в цілому.
Слід зазначити, що жага до пізнання у молодших школярів є дуже велика від природи. Щоб зберегти її на все життя, батькам потрібно завчасно підготувати малечу до школи, проговорити правила поведінки, які чекатимуть на дитину, шкільний розпорядок і головне – сформувати позитивне ставлення до отримання знань. Все це можна успішно втілити, якщо дотримуватися наступних правил: розвивати здібності до навчання та навички саморозвитку; вчити не спинятися на досягнутому; підтримувати у складних ситуаціях; хвалити не тільки за результати, а й за старання; цікавитися справами дітей; навантажувати їх відповідно до особливостей розвитку в даному віці; створити мотивуючі умови для навчання; розвивати самостійність і працьовитість.
Після канікул завжди складно налаштуватися на робочий настрій та замість веселощів з друзями щодня йти до школи. І, зазвичай, початок навчального року найчастіше викликає у дітей стрес. Різке занурення у навчання можна порівняти зі стрибком у крижану воду. Відповідно перехід до повних шкільних навантажень повинен проходити плавно. Ще вчора дитина насолоджувалася свободою без обмежень, а сьогодні батьки оголошують, що все скінчилося через повернення до школи. Такі різкі дії дорослих після дитячих безтурботних днів (місяців) можуть травмувати її й відбити бажання повертатися за парту та й вчитися взагалі.
З початком навчального року, ймовірно, на сина чи доньку у закладі чекатиме безліч несподіванок пов’язаних з появою нових однокласників, вчителів, предметів, розкладом занять тощо. Дізнайтеся у дитини, що вона очікує від цих маленьких змін. Крім того, важливо, щоб малюк розумів, навіщо ходити до школи. При цьому не слід апелювати складними фразами на кшталт – “корінь навчання гіркий, та плід його солодкий”. Це повинні бути абсолютно прикладні моменти, якщо батько стверджує, що математика потрібна, нехай він доведе, в чому саме йому щодня допомагає математика. Якщо бабуся з дідусем говорять, що треба вчитися, нехай покажуть, де вони це застосовують. Все має бути чесно, прозоро і зрозуміло.
До того ж, батькам варто акцентувати увагу на перемогах і досягненнях дитини, а не на її помилках чи поразках. Дорослі часто схильні перебільшувати значення оцінок. Безперечно вони вагомі, якщо їх сприймати як шлях до успіху, однак сенс дитинства, відносин і життя не в них. Дитина має відчувати любов батьків завжди й за будь-яких обставин, а не хвилюватися через черговий “розбір” стосовно оцінок.
Бажано знайти для своєї дитини й додаткову мотивацію, щоб вона хотіла після тривалої перерви повернутися до школи. Таким стимулом може бути похід до магазину, розповідь про входження у доросле життя. Нові канцелярські приладдя, свій робочий записник-щоденник, розклад і домашнє завдання, яке потрібно виконувати сумлінно (як тато з мамою на роботі) сприятимуть натхненню, а школа асоціюватиметься з чимось новітнім і позитивним.
Також можна організувати дитині приємну несподіванку з нагоди початку навчання: приготувати її улюблену страву, прогулятися разом після школи, пограти у веселі ігри або навіть запросити додому когось з її шкільних друзів. Необхідно пам’ятати: школярам потрібен час та підтримка, щоб повернутися до звичних навчальних буднів.
І нехай новий навчальний рік буде легким і захоплюючим для Вас та Вашої дитини!
Леся Фтемова,
вчителька початкової школи