На це питання нещодавно шукала відповідь директорка ЛІЦЕЮ “ЕКОЛЕНД” Оксана Пенцак, яка була учасницею практичного семінару “Сучасні інноваційні технології та стартапи в системі освіти Ізраїлю”. Цей педагогічний семінар відбувся за сприяння Асоціації керівників закладів України «Відроджені гімназії України», яку очолює Ярослав Турянський.

П. Оксано, яке загальне враження у Вас склалося від поїздки, адже семінар відбувався в Ізраїлі?

Так, мені пощастило відвідати чудову країну Ізраїль і поспостерігати, як тут працюють школи, та познайомитися з методиками навчання педагогів в інституті вдосконалення вчителів. Отож, щоб кращі практики Ізраїлю знайшли своє втілення в українських школах, я спробую коротко розповісти про свої спостереження.

Ізраїль – маленька країна, яка майже не має переваг на географічній і економічній мапах світу. Однак, саме ця невеличка держава за короткий проміжок часу стала однією з передових у світі. Чому ж так? Фінансовий добробут країни будується на інтелекті. Ізраїль – один із лідерів за розвитком освіти.Держава не має природних ресурсів, єдиний їх ресурс –це люди. Вони інвестують в освітублизько 10% від бюджету на рік, що приблизно втричі більше від українського фінансування.

Який заклад Вам здався найбільш інноваційним та особливим?

Оскільки в країні існує поділ шкіл: початкова (6-12 років, з 1 по 6 класи); середня (12-15 років, з 7 по 9 класи); старша (15-18 років, з 10 по 12 класи) і ці школи існують самостійно, то ми мали можливість відвідати початкову школу Осишкіна в Тель-Авіві, початкову школу Гордона в Герцілії, початкову школу в Афулі та середню й старшу школу в Хадері. Усі вони по своєму цікаві та різні.

Навчання відбувається не тільки у класах. 50% часу діти проводять за межами школи: у парку біля школи, у порту, на березі моря тощо. Вчителі практикують постійні дослідження, спостереження, моделюють та створюють разом з дітьми проєкти. Цікаво, що учнів різних вікових категорій з метою налагодження дружніх зв’язків часто об’єднують для таких занять як ліпка, малювання, природничі дослідження та ін. Діти з особливими потребами навчаються з іншими суто на уроках фізкультури, малювання й музики, тобто на тих предметах, які не вимагають ретельного зосередження. На решті уроків вони займаються окремо, де з ними працюють педагоги, які використовують спеціальні методики навчання.

Класний керівник у школі зобов’язаний мінімум два рази на рік відвідати сім’ю кожного учня, спілкуватися з його батьками, бачити, в яких умовах росте дитина, а за результатами спостереження скласти звіт.

Головне завдання шкіл – виховувати та навчати вчителів, а вже потім – батьків і дітей, бо лише добре підготовлений вчитель буде подавати учням правильну інформацію у цікавих форматах.

 
Що з ізраїльських практик Ви хотіли б впровадити в ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД”?

Однією з цікавих ідей, яка мені сподобалася – впровадити першими уроками музику, малювання, йогу, ліпку, фізкультуру, хореографію… Ізраїльські колеги пояснюють це тим, що діти приходять до школи з різним настроєм і повинні налаштуватися на навчання.

Також мою увагу привернув інтерактивний науковий парк, місце для експериментів просто неба. Такий ми побачили на території планетарію у Нетанії. Це дає імпульс до пробудження допитливості та розвитку уяви учнів.

 
Захоплюючими були уроки англійської мови з використанням віртуальної реальності. Адже діти мали змогу під час уроку побувати у різних країнах та містах, а потім свої враження описували у зошитах та ділилися один з одним своїми емоціями від мандрівки.

Як ізраїльські учні проводять своє дозвілля?

Школи обладнані новітніми 3D-лабораторіями, де учні самі моделюють, проєктують та виготовляють цікаві речі.

 
Також багато гуртків, де кожен учень вибирає той, що йому найбільше імпонує.

В Ізраїлі дітям не задають домашніх завдань. Чи позитивно це, на Вашу думку, впливає на рівень освіти?

Я думаю, що так. Адже усе залежить від мотивації дитини. Навчання передбачає постійне дослідження, вивчення, з’ясування та практичне використання здобутих знань. У школі багато індивідуальних занять з окремими дітьми для визначення їх найкращих сторін або ж навпаки – для встановлення проблем, з якими потрібно попрацювати з метою їх усунення.

Які напрацювання ЛІЦЕЮ «ЕКОЛЕНД» можуть покращити рівень освіти в Ізраїлі?

Перше, що спадає на гадку – це розвиток інтелектуальних здібностей за допомогою логічних ігор “Thinkers”.

Також, ефективними будуть наші пленерні уроки з різноманітних дисциплін, уроки в музеях та й безліч інших педагогічних методик. Доцільно було б в навчальному процесі проводити постійні зустрічі з фахівцями різних галузей, що дуже допомагає профорієнтації та заряджає мотивацією. Слід також згадати й інститут тьюторства, адже це впливає на формування успішної особистості.

На сам кінець, можу припустити, що проєктні конкурси для розвитку креативності, котрі ми постійно організовуємо в ЕКОЛЕНДІ, здатні успішно реалізовуватися в будь-якій прогресивній освітній системі.

Чи плануєте Ви продовжити візити в інші країни в пошуках педагогічних інновацій?

Так, ми чудово усвідомлюємо, що для реалізації наших амбітних задумів необхідно постійно пізнавати найкращі освітні практики, тому найближчі візити будуть до Швейцарії, Німеччини та Фінляндії.