Інтерв’ю з керівником тьюторів ЕКОЛЕНДУ Христиною Шегдою

– П. Христино, Ви є керівником тьюторів ЕКОЛЕНДУ, розкажіть хто ж такий цей “ТЬЮТОР”?
Хоча в ЕКОЛЕНДІ педагоги-тьютори працюють не перший рік, однак ще до тепер не всі розуміють, хто такий «тьютор» і яка його роль у школі. Хтось каже, що це вихователь, помічник вчителя, хтось вважає, що це «шкільна няня», чи класний керівник, інші переконані, що це наставник для дітей з особливостями розвитку. Насамперед, тьютор – це фахівець, який здійснює індивідуальний системний супровід дитини, допомагає їй виявити та реалізувати свій потенціал, спонукає до постійного саморозвитку, підтримує та спрямовує. Проте слід погодитися, що тьютор в Ліцеї «ЕКОЛЕНД» поєднує у собі й окремі ролі згадані вище, адже також здійснює виховний вплив на учнів, допомагає вчителям-предметникам взаємодіяти зі школярами і навпаки, доглядає за своїми підопічними (особливо, якщо йдеться про молодші класи), присвячує дітям свій час і сили, ділиться власним досвідом, стає порадником і другом, а ще він тісно взаємодіє з батьками: рекомендує, за потреби, змінити напрямок навчання, або ж підказує, на що слід звернути особливу увагу.

– Чому в ЕКОЛЕНДІ з’явилася ідея впроваджувати тьюторинг?
«ЕКОЛЕНД» як освітній заклад від самого початку свого існування ставив собі за мету забезпечити якісну освіту, всебічний розвиток дитини та допомогти розкрити її потенціал.
Паралельно з розвитком мережі закладів, запровадженням профілізації навчання, сучасних методик викладання та інших інновацій, з’явилося й розуміння важливості й необхідності тьюторського супроводу. До речі, слово “тьютор” на устах учнів та їх батьків від першого і до одинадцятого класу. Коли за ціль ставиться забезпечити індивідуальну освітню траєкторію учнів, знайти способи мотивувати їх до навчання і розвитку своїх здібностей, створити особливу атмосферу у класі і в школі загалом, налагодити якнайкращу комунікацію і партнерські відносини школи з батьками та вчителів із учнями, тоді тьюторинг стає не просто трендовим підходом, а невід’ємною складовою шкільного життя.

– Які завдання у Ліцеї вирішує тьютор?
Тьюторський супровід у закладі впроваджений з 2017 року. Таке рішення було обумовлене тим, що в новому освітньому просторі, школярам, а особливо учням початкової школи, потрібна підтримка в адаптації, в налагодженні контактів з ровесниками та однокласниками, мотивації до навчання, здобутті перших знань і досягнень. Для учнів старшої школи тьюторський супровід – це можливість краще розкрити власний потенціал, втілити свої мрії та проекти в реальність, допомога при виборі професії та прийнятті рішень. А ще тьютор – це той, хто вірить у сили учня, підтримує його та завжди прийде на допомогу.
Ліцей радо підтримує та впроваджує різні методи тьюторства естонської та фінської систем освіти, а також переймає у цьому напрямку київський та польський досвід.

Перед початком навчального року в ЕКОЛЕНДІ за класами закріплюються тьютори в залежності від професійної компетентності, роду занять, інтересів, темпераменту, рис характеру, цінностей та віку їх підопічних. Під час навчання може відбутися зміна тьютора і цього не потрібно лякатися, адже так наші учні краще адаптовуються до змін, які в дорослому житті просто неминучі.

– Так вже склалося, що уся професійна діяльність будь-якого фахівця сповнена документації. Чи мають тьютори свої документи і що у них відображається?
Тьютор присутній на уроках та спостерігає за досягненнями і недопрацюваннями своїх підопічних. Він також слідкує за дотриманням режиму, відвідуванням гуртків і секцій, організовує діяльність у другій половині дня, зокрема виконання домашніх завдань, прогулянки, участь школярів у різноманітних заходах. Разом із класними керівниками тьютори розробляють і запроваджують систему мотивації учнів до активної участі у проектах, конкурсах, олімпіадах. Тьютори ведуть Щоденник спостережень, до якого вносять результати діагностики: темперамент, риси характеру, життєві цінності, мотивація, пізнавальні інтереси, захоплення, комунікація з ровесниками і вчителями, навчальні успіхи тощо. В кінці кожного місяця на основі тьюторських спостережень та тісної взаємодії з вчителями-предметниками, вони складають Індивідуальну карту кожного учня з можливими рекомендаціями щодо його розвитку та навчання. Оскільки тьютори проводять також цікаві й насичені заняття-тьюторіали, тренінги, консультації зі своїми школярами, відповідно заздалегідь пишуть сценарії зустрічей, а також протокулюють індивідуальні, групові та сімейні тьюторіали після їх проведення.

 

Тьютор є також первинною ланкою у комунікації «школа-батьки», оскільки саме він перебуває поряд з учнями протягом дня та є свідком їхніх успіхів, взаємодій, самопочуття та поведінки. А ще тьютор найбільше безпосередньо спілкується з батьками і може озвучувати їм результати власних спостережень, побажання, рішення, пропозиції чи зауваження педагогів та адміністрації школи.

Вже за рік часу після початку втілення тьюторингу в Ліцеї «Еколенд» було зроблено помітний поступ, адже у жовтні 2018 року заклад був учасником Другого Міжнародного Конгресу Тьюторингу “Сила партнерства” (м. Київ), де презентував свою унікальну тьюторську модель. А я, як керівник тьюторів, стала однією з 6 сертифікованих педагогів-тьюторів в Україні (сертифікат ІІ ступеню від International Academy of Tutoring та Collegium Wratislaviense).
Наші тьютори постійно навчаються: беруть участь у тренінгах, інтенсив-курсах і заняттях з підвищення професіоналізму тьюторів, таким чином постійно вдосконалюючи тьюторську компетентність та готовність до такого роду діяльності. А щотижневі збори тьюторів і дистанційне спілкування між ними дозволяє обмінюватися досвідом, інструментами та обговорювати реалізацію тьюторської програми на рівні кожного класу.

В Ліцеї «ЕКОЛЕНД» найчастіше поєднують розвиваючий і науковий тьюторинг. Індивідуальний тьюторинг надається за запитом учня та за рекомендаціями класного керівника й вчителів-предметників.

– П. Христино, розкажіть, в загальному, про досягнення тьюторства, які вдалось ЕКОЛЕНДУ здобути за ці роки?
Сьогодні вже можна сміливо говорити про багато досягнень тьюторства в Ліцеї «ЕКОЛЕНД». Насамперед, це швидка адаптація дітей до навчального процесу та позитивні відгуки батьків щодо коригування напрямків профілізації навчання. Це також цілеспрямований розвиток тьюторингу: запровадження посади керівника тьюторів, проведення безлічі різнотематичних тренінгів для навчання нових тьюторів, організація обміну практичним досвідом тьюторів під час щотижневих зустрічей, інтенсивів та семінарів.

Нові горизонти тьюторства передбачають удосконалення існуючих методик щодо вибору профілю навчання, запровадження тестових інструментів для виявлення здібностей учнів, організацію дискусійної панелі для обміну практичним досвідом тьюторів різних шкіл України.

– Яким має бути тьюторант-еколендівець після завершення школи і чи комунікація зі своїм тьютором повинна продовжуватися й надалі?
Тьютор зі своїм тьюторантом працює за запитом, чітко формулюється мета та планується шлях реалізації. Після досягнення цілей, учень з тьютором може продовжувати комунікувати та взаємодіяти як з наставником, експертом з вирішення певних питань, або ж працювати над новими запитами зі сторони тьюторанта. Як показує практика, учні стають впевненими в собі, вміють ставити ціль та досягати їх долаючи труднощі та перешкоди на шляху, отримують хороші навички самостійно вирішувати безліч життєвих питань і продовжують підтримувати дружні стосунки й надалі.

– Як на Вашу думку, ця нова професія матиме перспективу масштабного розвитку у майбутньому?
Сподіваємось, що так, адже сучасна школа, на мою думку, сьогодні неможлива без тьютора-професіонала, що супроводжує і скеровує учня в освітньому процесі і людини, яка любить дітей, вміє знайти з ними спільну мову та може бути одночасно другом і авторитетом.
Тьютор – це професія, яка сьогодні лише зароджується, а за декілька десятків років стане такою ж звичною для освітнього закладу, як вчитель-предметник, або психолог.