Вже третій рік поспіль Ліцей «ЕКОЛЕНД» ефективно залучає у навчальний процес тьюторів, фахівців, які допомагають дітям «знайти та зрозуміти себе». Карантин вніс свої корективи у діяльність школи, проте як у нових умовах вдається проводити тьюторіали та підтримувати своїх учнів розповіла керівник тьюторів ЕКОЛЕНДу Христина Шегда.

Пані Христино, які виклики постали перед тьюторами ЕКОЛЕНДУ у карантинний період?
У цій доволі не простій ситуації тьютори спільно зі своїми учнями продовжують ефективний процес навчання та виховання, максимально демонструючи емпатію один до одного. Від початку карантину ми ґрунтовно переглянули усі заплановані заходи, адаптувавши їх до нового формату спілкування, оскільки сходити з дистанції було не вихід.
Адже тьюторинг — комплекс унікальних методик для розвитку в дітей сили волі, витримки, терпіння й наполегливості і цей процес має бути безперервним. Власне над цим ми сьогодні успішно працюємо.

Наскільки складно проводити тьюторіали у такому незвичному новому форматі?
Звісно, що є певна складність, однак вона швидше психологічна, ніж технічна. Тьютори добре обізнані з різноманітними цифровими технологіями: чудово працюють з технічними засобами, систематично вивчають нові освітні платформи та інтернет-ресурси. Ми постійно у процесі навчання.
На жаль, у даний час, педагоги не мають змоги користуватися мультибордами чи інтерактивними дошками, проте активно використовують власні гаджети.
Ще до початку карантину ЕКОЛЕНД практикував індивідуальний тьюторинг онлайн. Деякі діти не мали змоги щодня відвідувати ЛІЦЕЙ, але потребували тьюторського супроводу. Для таких випадків ми обирали Skype, Viber, Telegram та мейл й підтримували з ними зв’язок впродовж всього навчального року. Процес був повністю індивідуальним й, що найважливіше, результативним.

Водночас, проводити груповий тьюторіал у такому форматі психологічно складно. Адже під час спілкування учасники мають почуватися зручно фізично та психологічно.
Вдома ж існує безліч зовнішніх факторів, які заважають ефективності роботи, відповідно діти поводять себе дещо скуто, тому що до кімнати завжди хтось може зайти.
Спочатку ми надсилали учням короткі відео-тьюторіали. Це цікавий формат, однак зворотній зв’язок нас не повністю задовольнив. Такі відео вимагали уміння самостійної інтенсивної роботи, тож вони більше пасували для учнів старших класів.
Зрештою, ми вирішити повністю перейти на формат Zoom-конференцій.

Спочатку було відчуття ніби розмовляєш сам із собою, оскільки важко було відчитати емоційний стан учнів. До того ж, діти полюбляють вимкнути камеру та мікрофон.
Це специфіка, до якої потрібно звикнути і лише згодом приходить розуміння, що учні поруч й готові працювати.
Сьогодні цей механізм вже злагоджено працює, є чітко встановлений день та час зустрічі онлайн.

Чи змінилася тематика та акценти тьюторіалів в умовах дистанційного спілкування?
Перед тьюторами постало завдання максимально підтримувати підопічних тьюторантів. Групові тьюторіали в початковій школі залишились розвивально-пізнавального спрямування: “Світ відчуттів та почуттів”, “Відкриваємо нові професії”, “Мої домашні улюбленці”.
У середніх та старших класах тьюторинг було закцентовано на командотворення, розуміння та «пошук себе», спільне створення інтелектуальних-карт (mind-map), розкладів тощо. З учнями були проведені тьюторіали: “Основи тайм-менеджменту: як планувати свій день”, “Конфлікти: як діяти, як подолати”, вікторини “Слухати-розуміти- взаємодіяти”, “День Європи в Україні”, інтелектуальна гра “Що? Де? Коли?” тощо.
А ще ми розробили безліч відео музичних руханок, йоги, кінезіологічні вправи, арт терапію, декоративні й кулінарні майстер-класи, різні флешмоби та челенджі. В комплексі це допомагає долати стресові ситуації, поліпшує роботу мозку і всього тіла, сприяє гармонійному розвитку особистості.

Які нові інструменти тьютори залучили для дистанційної роботи з учнями?

Ми розпочали зі створення відео з майстер-класами. Тематика різна: виготовлення цікавих поробок, приготування страв, ранкові зарядки та навчальні матеріали

Згодом, такі додатки як Google Classroom, Telegram, Jitsy, Google-форми стали незамінними помічниками у нашій щоденній роботі. Вкрай важливо взаємодіяти з учнями не лише під час навчання, а й поза ним, отримувати зворотний зв’язок, розуміти настрої, самопочуття, ситуацію в класі.

В команді уся комунікація перейшла в онлайн. Відтак, звичні тьюторські зустрічі в альтанці, бібліотеці, чи на подіумі, тепер перейшли у месенджер та відеочат. Фактично, щодня ми проводимо конференції у Zoom. Вони не лише допомагають швидко вирішувати завдання, а й стали моральною підтримкою і джерелом тепла для кожного.

Чи планують тьютори підтримувати стосунки з учнями під час літніх канікул?

Влітку варто активно відпочивати, пізнавати світ, оздоровлюватись та поповнювати заряд енергії. 

Учні з тьюторами вже почали складати перелік завдань на літо. Наразі, обмінюємось думками щодо книг та фільмів, радимо одне одному цікаві місця для відвідин з родиною.

Плануємо й  челенджі, наприклад 21 день робити зарядку, повноцінно снідати, пожити без соціальних мереж чи телевізора. 

Крім того, влітку тьютори та учні обмінюватимуться світлинами та фото з відпочинку, обиратимуть оригінальні сувеніри, щоб при зустрічі восени здивувати один одного дарунком.

Як на Вашу думку досвід здобутий під час карантинної дистанційної роботи тьюторів вплине на розвиток тьюторингу в ЛІЦЕЇ?

Тьюторинг-онлайн набув інших підходів і форм та є показником правильності руху й розвитку. Ми навчилися найголовнішому — знаходити радість в дрібницях. Тішимось, що є можливість продовжувати тьюторський супровід, зустрічатися з учнями онлайн, навчати та підтримувати їх.

Далі будемо освоювати засоби конференц-зв’язку, щоб активно використовувати в очній формі роботи.