Інтервю з Директором ЛІЦЕЮ «ЕКОЛЕНД» Оксаною Пенцак

Міністерство освіти і науки України доволі тривалий час говорить про необхідність впроваджувати статеву та сексуальну грамотність у школах, але щоразу відтерміновує…

Чим зумовлене впровадження цього курсу у ЛІЦЕЇ “ЕКОЛЕНД”?

Звісно, що завдання будь-якої освітньої установи навчати та готувати дитину до реального життя. Статеве виховання – це частина виховання особистості, тому важливо сформувати правильне відношення підлітків до сексу, закласти основні життєві принципи і погляди на такий важливий аспект дорослого життя. Досить часто батьки бояться, що діти отримавши інформацію в школі, почнуть раніше займатись сексом. Насправді сексуальна освіта, навпаки, допомагає відтермінувати початок сексуального життя. Згідно досліджень, країни, де в школах є курс з сексуальної грамотності, мають дуже низький відсоток підліткових вагітностей та й, в цілому, діти починають статеве життя пізніше на два-три роки, ніж їхні однолітки в країнах, де тема сексу всіляко табуюється. Підлітки розуміють що це, навіщо і, головне, які можуть бути наслідки та як їх уникнути. Таким чином, сексуальна освіта вирішує дві найважливіші задачі: збереження здоров’я і особисту безпеку.

Як цей курс допоможе підлітку стати обізнаним у таких інтимних питаннях?

Наш курс має на меті дати відповіді на найпопулярніші запитання учнів про секс, розвіяти найпоширеніші міфи та допомогти батькам розпочати розмову про секс з дітьми. Далеко не завжди дитина може задати питання на цю тему батькам, а батьки, водночас, часто губляться, або ж можуть агресивно реагувати на подібні речі. Запитання підлітка залишаються без відповіді. І він йде за інформацією до таких же однолітків, які мало що розуміють у цьому, або задовільняє свою цікавість в інформаційному інтернет-хаосі. Розумно організований курс вирішує більшість із перерахованих питань. Із освічених дітей виростуть освічені дорослі, які зможуть обговорювати з власними дітьми питання, які їх турбують і вчасно допомагати уникати неприємностей. Благополуччя молоді залежить не тільки від того, наскільки вдало вони здадуть ЗНО, а й від того, що вони вважають допустимим по відношенню до себе і оточуючих.

Як, на Вашу думку, вік 15-17 років – це не запізно?

Я, майже щодня, спілкуюсь з учнями про те, що їх цікавить. Тому, вважаю, що 15-17 років– саме той вік, коли знання такого роду є найбільш необхідними. В силу доступності будь-якої інформації через інтернет, немає сенсу розповідати підліткам про прописні істини, вони і самі здатні знайти інформацію, що їх цікавить. Завдання курсу – систематизувати вже існуючі знання з цієї області і пояснити з науково обґрунтованої точки зору речі, які навряд чи будуть показувати і розказувати батьки.

Фізіологічні зміни та статеве дозрівання розпочинаються у дітей ще з 11-12 років. Як навчають учнів розуміти себе у цьому віці? Чи проводять для них заходи на такі теми?

У молодшому шкільному віці на уроках “Основи здоров’я” ми говоримо про гігієну, фізіологію, попередження насильства, про стосунки, взаємоповагу, про правила безпеки та про те, як діяти в небезпечних ситуаціях і у кого просити про допомогу. У середніх класах – про зміни, що відбуваються в тілі, будову статевих органів, вагітність, венеричні захворювання та небезпеку СНІДу. У старших – про статевий акт, контрацепцію, згоду на секс, розпізнавання маніпулятивних стосунків, про міфи, що провокують негативні наслідки та про відповідальність. Ми запрошуємо різних фахівців, які обговорюють з нашими учнями ці важливі теми. Наприклад, нещодавно ліцеїсти зустрічалися з практикуючим лікарем-гінекологом, який розповідав про засоби контрацепції.

Ваш курс передбачає залучення декількох кваліфікованих спеціалістів. Чи дійсно є потреба запрошувати усіх цих фахівців?

Ми вирішили, що програма курсу «Сексуальна грамотність» має за мету, перш за все, показати підлітку сексуальне життя з різних кутів зору, відповідно, хто, як не досвідчені фахівці – психолог, гінеколог, уролог, венеролог, сексопатолог та правник можуть це зробити найкраще. Адже кожен з них має досвід у вирішенні тих, чи інших питань. Завжди намагаємося комплексно підходити до усіх зацікавлень наших учнів, тобто із врахуванням їх психологічних, фізіологічних і соціальних особливостей. Саме тому запрошуємо до учнів фахівців, які добре знають особливості дитячого віку, щоб надати їм відповіді на запитання, які хвилюють їх на даному етапі життя.